Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaci
Kordas, Martin ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.
Olivier Messiaen a jeho varhanní tvorba
Zahrádková, Marie ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na významného francouzského skladatele, varhaníka a pedagoga Oliviera Messiaena a jeho varhanní tvorbu. První polovina práce obsahuje důležité životopisné údaje o skladateli, přehled jeho tvorby, kompoziční inspirace, pojednání o složkách a stránkách Messiaenova hudebního jazyka (o rytmu, harmonii, melodii, formách). V následující části se práce věnuje varhannímu dílu: nejen kompozičním technikám, ale především hlubším analýzám konkrétního notového materiálu, ne však tradičně z hlediska čistě hudebně analytického, ale spíše na základě mimohudebních často teologických souvislostí. Hlavním cílem předložené práce je proniknout skrze znalost Messiaenova hudebního jazyka, jeho života a jeho filosofických úvah k jádru jeho kompozičních technik, inspirací a motivací. Na základě analýzy gregoriánských citací, biblických citátů a liturgických textů je na skladbách ?Priere avant la communio? a ?La Nativité du Seigneur? demonstrována originalita tvůrce.
Teologická mystika a symbolismus v díle "Méditations sur le Mystére de la Sainte Trinité" Oliviera Messiaena
Salvová, Pavla ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Pro skladby Oliviera Messiaena je charakteristický nejen osobitý hudební jazyk, který si pohrává s časem, rytmem, barvami, inspiruje se ptačím zpěvem, gregoriánským chorálem a hudbou exotických krajů, ale hlavně existence mimohudebního poselství, které je v hudbě ukryto. První část práce má informativní charakter, popisuje život skladatele, hlavní specifika jeho hudebního jazyka, kompoziční cíle a výčet nejdůležitějších skladeb. Druhá část se soustřeďuje na varhanní cyklus Méditations sur le Mystère de la Sainte Trinité (Meditace o tajemství Nejsvětější Trojice), vysvětluje původ skladby, nastiňuje zdroje inspirací a analyzuje stavbu a tematický rozvoj v jednotlivých větách i v celém cyklu. Těžištěm práce je snaha proniknout do skladatelovy hudební a tematické práce a pochopit sdělení, které skladatel při kompozici zamýšlel.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.